Népszerű hajótípusok II.: Jeanneau

Gyakran hallani tengeri kikötőkben ilyen felkiálltásokat: milyen szép elegáns ott az a Bavaria! Nos, azok a hajók általában Jeanneau típusok (ejtsd: zsanó) a francia hajóipar zászlóshajói. Mondhatnánk úgy is, hogy a tengeri vitorlás hajók többsége Bavaria, a kisebb...

Új sorozatunk: népszerű hajótípusok I. BAVARIA

Ha egy tengerparti kikötőben sétálunk, meglepően tapasztaljuk, hogy a vitorlások jelentős része egy adott gyár terméke: Bavaria. Az európai charterhajók kb. 90%-a Bavaria, a maradék 10%-on osztozik a piac többi szereplője. De mt tud ez a hajó, hogyan lett ilyen előnyű...

Hajózás árapályos tengereken

Adriai tanfolyamainkon gyakran megkérdezik a vendégeink: mi van olyan tengereken, ahol nagy az árapály? Hogyan kell ott hajózni? A válasz nem rövid, úgyhogy megér egy cikket. A definíció szerint az árapály a tenger vizszintjének emelkedése és csökkenése, amelyet a...

Tengeri jogosítvány kategóriák

Sokféle hajóvezetői jogosítványról hallani. Milyen okmányra van szükségem ahhoz, hogy hajózhassak? Minden országban érvényes az okmányom? Odaadják majd a bérelt hajót? Tegyünk hát rendet az egyes kategóriák között. Nézzük a tengeri jogosítvány típusokat szép sorban:...

Hogyan béreljünk hajót?

A tengeri jogosítvány megszerzése után a rutingyűjtés érdekében érdemes részt venni tengeri manővertréningen, aztán a továbblépés módja az, ha az ember önállóan hajózik. Az első hajóbérlés előtt az ember tele van kérdésekkel: Hol béreljem? Milyen típust válasszak?...

Hasznos címek tengeri vitorlázáshoz

Gyakran kérdezik tőlem vendégeim, hogy honnan tájékozódjanak tengeri vitorlázás előtt, milyen háttér-információkra van ahhoz szükség, hogy biztonságban, nyugodtan hajózhassanak a családdal/barátokkal egy bérelt vitorlással a tengeren, honnan szerezzék be ezeket? A...

Földrajzi navigáció a korai időkben

A középkor és újkor hajósainak élete rendkívül kemény volt: éhezés, szomjúság, hiánybetegségek, viharok, bizonytalanság, mindez több hónapig. Hogy mégis ritkák voltak a lázadások, annak csak egy oka volt: kizárólag a kapitány és talán az első tiszt értett a...

Vitorlástúra az Isztriára

Iskolánkban régi hagyomány, hogy minden év szeptemberének végén túrára indulunk. 4-5 hajóval megyünk, 44-50 láb közötti méretűekkel, nagyon jó csapatokkal. Célunk a pihenés és gyakorlás. Az idei évben a „terra magica” azaz a varázslatos Isztria volt a...

A biztonságos horgonyzás

A vitorlástúra egyik fő öröme, amikor egy csendes öbölben, lehorgonyozott hajón töltjük az éjszakát. Az öröm azonban hamar haváriába fordulhat, ha rosszul horgonyoztunk és az éjszaka kellős közepén hajónk sodródni kezd a sekély víz felé. Hogyan is kell biztonságosan...

Skipper C tanfolyam és vizsga

Itt állok a zadari kikötőkapitányság előtt, kezemben a csapat frissen átvett skipper C jogosítványaival. De milyen is az áhított korlátlan tengeri jogosítványhoz vezető út? Íme a tanfolyam története. Skipper C jogsosítvány = korlátlan tengeri jogsi Kedden 14:00-kor...