GYAKORI KÉRDÉSEK

“Teljesen kezdő vagyok, kissé zavarban. Több vitorlástanfolyamot hirdetnek nagyon eltérő árakon. Nem tudom melyiket válasszam. Hogyan lehet ezeket összehasonlítani?”
Válassz gondosan! Hogy összevethesd az ajánlatokat (az ár/teljesítmény viszonyt), érdemes megkérdezni, hogy:

Mit tudok megtanulni a skipper B hajóvezetői tanfolyamon?

Megtanulod a navigációt, térképismeretet, kitérési szabályokat, a hajók jelzéseit, a VHF rádió használatát, illetve a vitorlás hajóvezetés műveleteit (kormány- és vitorlakezelés, kikötői manőverek hajómotorral, horgonyzás, reffelés, stb.) és megszerzed a jogosítványt. A tanfolyam után képes leszel önállóan hajózni, és “papírod” is lesz róla!

Mit tudok megtanulni a skipper C hajóvezetői tanfolyamon?

Ehhez a tanfolymhoz vitorlás ismeretek (belvízi jogosítvány vagy tengeri skipper B előképzettség) javasolt. Megtanulod a térképi navigációt, a COLREG-et (tengeri hajózási szabályzat) hajómotor ismeretet, a tengerjog kérdéseit, vészhelyzeti tudnivalókat mindazt, ami a nyílt tengeri hajózássl kapcsolatos. A jogosítvánnyal a világ bármely tengerén hajózhatsz!

Mit gyakorlunk be a vitorlás manővertréningen?

A kikötői manővereket emelt szinten (ez a legkritikusabb része a hajózásnak) a vitorlámanővereket, horgonyzást, reffelést (ha nem tudod mi az, akkor van mit gyakorolni) navigációt és útvonaltervezést. Mindent, ami stresszmentessé teszi a későbbi hajós nyaralásodat. Itt szerencsére nincsen vizsga.

Mire és hová érvényes a jogosítvány?

Skipper B: vitorlás és motoros hajókra egyaránt, a tenger parti zónájában (parti tenger: 12 tengeri mérföld, azaz 20 km a külső szigetsortól) maximum 30 bruttó regisztertonna méretű hajókra. Ez nagyon nagy méret, kb. 20 métert jelent hajóhosszban.

Skipper C: vitorlás és motoros hajókra egyaránt, mérföld korlátozás nélkül (tehát parti tengerre és nyílt tengerre is) maximum 30 bruttó regisztertonna méretű hajókra.

A legfontosabb kérdés: mennyibe kerül a tanfolyam, vannak rejtett extrák?

Rejtett extrák csak az oktatási színvonal minőségében vannak. Skipper B tanfolyam 450 euró, a vizsgadíj 875 kuna, a skipper C tanfolyam 890 euró (vizsgadíjjal együtt). A vitorlás manővertréning díja 270 euró. Külön költség? leutazás és hazautazás, illetve az étkezés.

Mikor és hogyan kell fizetni? Mi van, ha lemondom a tanfolyamot?

Jelentkezés után skipper B tanfolyamra vagy a szállásdíjat kell átutalni a helyfoglalás véglegesítéséhez, vagy ha a szállást nem kéred, akkor a vizsgadíjat. Skipper C tanfolyamra a tanfolyamdíj első részletét, ami 200 euró. A manővertréning helyfoglaláshoz vagy a szállásdíj, vagy 100 euró utalandó. A fennmaradó rész a tanfolyam megkezdésekor fizetendő.

Lemondási feltételek: a tanfolyam kezdőnapja előtt legalább 30 nappal történő lemondás esetén a teljes befizetett összeg visszajár, vagy későbbi időpontra módosítható a tanfolyam. A tanfolyam kezdőnapjától számított 30 napon belüli lemondás esetén sajnos nincsen mód visszautalásra és időpont módosításra sem, gyere el vagy küldj magad helyett valakit!

Hogyan tudok jelentkezni? Mennyivel korábban érdemes?

Minden tanfolyamunk teltházas, nálunk nincsenek “last minute” helyek, jelentkezz minél korábban!

A jelentkezés egyszerű és gyors: a jelentkezési ŰRLAPON (azonnal válaszlevelet kapsz!), vagy írj egy e-mailt az info@tengerijogsi.hu címre megjelölve benne a tanfolyam típusát és időpontját, ekkor elfoglaltságunktól függően valamivel lassabban, szintén válaszmailben érkezik a tájékoztató és a jelentkezési lap. Az űrlap jó és hatékony, javasoljuk a hsználatát!

Sok tanfolyamot hirdetnek, van ami egy napig tart és nincs is gyakorlati képzés. Nem lehetne nálatok is gyorsítani a tempón?

A válaszunk határozott nem. A sikeres vizsgához valóban csak egy rövid elméleti képzésre lenne szükség, azonban a tenger nem papírt kér, hanem tudást. Mivel iskolánkban a képzést a tengeren (nem pedig egy hazai oktatóteremben) tartjuk és gyakorlati képzés is van, a létszámmal soha nincsen gondunk.

Azt hallottam, hogy a horvát vizsgán tolmács vizsgázik helyettünk, elég ha befizetem a pénzt és már meg is van a jogsi. Igaz ez?

Nem igaz. A vizsgán nincs tolmács, az egyik vizsgáztató ugyan beszél magyarul, de a többieknél minimális angol vagy német szókincs szükséges, amúgy ez a későbbi önálló hajózáshoz is kell. A legtöbb kérdést úgy teszik fel, hogy ne is kelljen nyelvtudás, pl. mérjen le a térképen szöget vagy távolságot a navigációs eszközökkel. A vizsgáztatók csak egy minimum szintet kérnek számon, ami nélkül még síma vízen sem szabad hajóba ülni. Mivel a vizsgáztatók nagyon rendesek és segítőkészek, az jutott el a köztudatba, hogy a választ is elmondják a vizsgázó helyett. Ez nem igaz, a vizsgáztatók csak olyat engednek tengerre, aki az elvárt minimumról sikeresen számot ad.

Én igazából a magyaron kívül nem beszélek más nyelven. Le tudok így vizsgázni?

Igen, ha rendesen megtanulod az anyagot. A vizsgán gyakorlatias feladatokat adnak (térkép-műveletek) illetve a vizsgáztatók annyit tudnak magyarul, hogy megítéljék: felkészült vagy-e. (azért ha hajózni szeretnél, tanulj meg egy picit angolul vagy németül, lehetnek helyzetek, amikor jól jön…)

Kell előre tanulnom a vizsgára?

Érdemes! Küldünk kódot az előzetes tananyaghoz.

De mégis, hogyan kell elképzelni a vizsgát?

A Hatóság kijelöli a csoportunknak a vizsganapra a vizsgatermet, odamegyünk a kiírt időpont előtt legalább 10 perccel, látjuk a csapatunk névsorát az ajtón (ábécé sorrend) a vizsgáztatók megérkeznek (pontosak és kapitányi egyenruhával tisztelik meg a vizsgát) elkezdik a vizsgát. Két vizsgáztató van: egyiknél a térképi műveletekből kell vizsgázni, a másiknál a kitérési szabályokból. Ahogy a vizsgázó az egyiknél végzett, átül a másikhoz. Aki végzett, azzal közlik az eredményt, kimegy és behív egy új vizsgázót a névsor alapján.

Milyen a sikeres vizsgaarány a tanfolyamaitokon?

Tőlünk még nem bukott meg senki, pedig már régóta foglalkozunk tengeri oktatással. Ez az alapos felkészítés mellett annak is köszönhető, hogy vendégeink mindazt megtanulják, ami a tananyagunkban szerepel.

Nagyon tetszik, hogy szállást is kínáltok. Milyen lesz a szállás?

Hotel elhelyezés Zadarban nagyon igényes kétágyas fürdőszobás szobák, wifi, biztonságos parkolás, kiváló svédasztalos reggeli, a hotelnek medencéje is van. Nyaralásnak is kiváló!

Eljöhet a szállásra kísérőnek a barátnőm és a feleségem, meg az apósom és az anyósom, illetve a barátaim közül néhány házaspár? Kutyát és gyerekeket is hozhatok magammal?

Nem, mi “csak” tanfolyamot szervezünk, és a hotel sem a miénk. Ha tanfolyamon részt nem vevő kísérővel jössz, a szállást önállóan kell megszervezned. Mi télen lefoglaljuk egész szezonra a tervezett létszámunk szerint a szobákat, és érthető módon a fizetős tanfolyami vendégeinknek szeretnénk szállást biztosítani. Tehát mégegyszer: a szállást csak tanfolyami vendégeinknek biztosítjuk. De Zadar nagy, a rokonokal és kutyákkal érkezők is biztosan találnak maguknak szállást.
A másik megoldás: elhozod családtagodat is résztvevőnek, hiszen akkor tud majd neked segíteni később a hajón, és jobban érti/élvezi majd a hajózást.

Lesz-e biztonságos parkoló, ingyenes wifi, törölköző...?

Igen, igen, igen. (a wifit ne vidd túlzásba, élvezd a nyugalmat és a tengert!)

Mit hozzak magammal a tanfolyamra, kell-e költséges nagy bevásárlást tennem?

Nagybevásárlás nem szükséges. Hoznivalók:

  1. Öltözék jó idő esetén tréningruha, rossz idő esetén egy olcsóbb vízhatlan alsó-felső, elegendő a Decathlon árkategória, kezdésnek nem kell Musto és Helly Hansen.
  2. Sportcipő, ami nem húz fekete csíkot a fedélzeten, vagy deckcipő
  3. Manővertréninghez vitorláskesztyű (a kezet védi a vastag hajókötelek kezelésekor) + barkácsáruházban kapható munkáskesztyű (a kikötői mooringkötél tele van éles kagylókkal, csúszós algával, egy egyszerű munkáskesztyű párszáz forint, nagyon hasznos lesz)
  4. Napártalom ellen sapka és napkrém (jó idő esetén fürdőruha, a jó idő itt gyakori)
  5. Atananyaghoz: pendrive fogadására alkalmas eszköz, pl. laptop
  6. Vizsgához: 2 db kis méretű igazolványkép(ne házilag készültet!) 2,5*3 cm okmányba lesz és a személyi okmány fényképes oldalának fénymásolata
  7. A vizsgára normál munkahelyi jellegű viselet(nem papucs és rövidnadrág, hatósághoz megyünk, akik maguk is szép öltözékkel tisztelik meg a vizsgázókat!)
  8. Első napraebéd úticsomag, mert a megérkezés/találkozás/beköltözés után egyből kezdjük az oktatást, első nap nem tartunk hosszas ebédszünetet (a többi napon lesz ebédszünet)

Nem vagyok már fiatal, merjek így jönni a tanfolyamra? Milyen az átlagéletkor a tanfolyamon?

Általában 30-50 év közötti, de 16-tól 80-ig bezárólag minden korosztály járt már nálunk, sikeresen. Bárki jöhet, 16 évtől (skipper B vizsga) felfelé, felső korhatár nélkül.

Én hölgy vagyok, kissé zavarban. Szoktak lányok is jönni a tanfolyamra, akár egyedül is?

Igen, szinte minden tanfolyamra. A hajózás kortól és nemtől, valamint izomerőtől is kevésbé függő tevékenység. Gyakran jönnek hölgyek is, társaságban, de akár egyedül is. Ugyanolyan jól megtanulnak hajót vezetni, és ez az intenzív tengeri tanfolyam amúgy is a legjobb kikapcsolódás.

Hány éves kortól lehet vizsgát tenni?

Skipper B vizsgán 16 éves kor az alsó korhatár, skipper C vizsgán 18 év.

Olvastam, hogy magyar tengeri képesítés is szerezhető, amit az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) állít ki. Miben különbözik az a horvát képesítéstől?

Az eredmény (a hajóvezetői jogosultsági kör) mindkét jogosítvány esetében ugyanaz, de a magyar tengeri jogosítvány megszerzése jóval időigényesebb és drágább, mint a horvát képesítés: min. 85 órás elméleti tanfolyam, 500 tengeri mérföld lehajózása, vizsgadíj (78 000 Ft) RAVA orvosi alkalmassági vizsgálat (7000 Ft vizsgálati díj), elsősegélynyújtó tanfolyami igazolás (20 000 Ft tanfolyamdíj és vizsgadíj) rádiókezelői tanfolyam elvégzése (ROC vizsga, 40 000 Ft tanfolyam és vizsgadíj) és alapfokú angol nyelvvizsga, ami kiváltható a hajós szakmai angol vizsgával (5000 Ft vizsgadíj). Ha a horvát rendszernél sokkal drágább elméleti és gyakorlati képzést nem is számoljuk (a magyar rendszerű tanfolyamdíj 400 000 Ft körül van), a járulékos költség 150 000 Ft benne 3 járulékos tanfolyam (eü., rádiós, hajós angol) ideje és vizsgastressze, szemben a horvát rendszer forintra átszámolt 36 000 Ft-os vizsgadíjával, stressz nélkül. A magyar rendszerben szerzett elméleti tudás kétségkívül nagyobb, de jórészt az elavult és már nem használt navigációs módszereknek (pl.a 70-es években is elavultnak számító hiperbola navigáció) számonkéréséből áll.
Tudom miről beszélek, hosszú évekig mi is a magyar tengeri rendszerben oktattunk (mondván, mégiscsak a hazai vizsgarendszert kell támogatnunk) de látva a hazai hatóság azon törekvését, hogy minél több bőrt “nyúzzanak le” a vizsgázókról, feladtuk a magyar rendszerben való tengeri oktatást és a sokkal kisebb járulékos költségekkel járó horvát rendszert választottuk. Nem bántuk meg, sokkal több vendégünk van, mint a horror árú magyar rendszerben, és azt hiszem, vendégeink is örömmel hajóznak egy gyorsabb és egyszerűbb tanfolyam elvégzése után. Arról nem is beszélve, hogy a horvát valódi tengerész  vizsgáztatók hozzáállása is teljesen más, mint az NKH szigorú és frusztrált íróasztal mögötti kapitányaié…

Olvastam, hogy magyar tengeri képesítés is szerezhető, amit az NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) állít ki. Miben különbözik az a horvát képesítéstől?

Az eredmény (a hajóvezetői jogosultsági kör) mindkét jogosítvány esetében ugyanaz, de a magyar tengeri jogosítvány megszerzése jóval időigényesebb és drágább, mint a horvát képesítés: min. 85 órás elméleti tanfolyam, 500 tengeri mérföld lehajózása, vizsgadíj (78 000 Ft) RAVA orvosi alkalmassági vizsgálat (7000 Ft vizsgálati díj), elsősegélynyújtó tanfolyami igazolás (20 000 Ft tanfolyamdíj és vizsgadíj) rádiókezelői tanfolyam elvégzése (ROC vizsga, 40 000 Ft tanfolyam és vizsgadíj) és alapfokú angol nyelvvizsga, ami kiváltható a hajós szakmai angol vizsgával (5000 Ft vizsgadíj). Ha a horvát rendszernél sokkal drágább elméleti és gyakorlati képzést nem is számoljuk (a magyar rendszerű tanfolyamdíj 400 000 Ft körül van), a járulékos költség 150 000 Ft benne 3 járulékos tanfolyam (eü., rádiós, hajós angol) ideje és vizsgastressze, szemben a horvát rendszer forintra átszámolt 36 000 Ft-os vizsgadíjával, stressz nélkül. A magyar rendszerben szerzett elméleti tudás kétségkívül nagyobb, de jórészt az elavult és már nem használt navigációs módszereknek (pl.a 70-es években is elavultnak számító hiperbola navigáció) számonkéréséből áll.
Tudom miről beszélek, hosszú évekig mi is a magyar tengeri rendszerben oktattunk (mondván, mégiscsak a hazai vizsgarendszert kell támogatnunk) de látva a hazai hatóság azon törekvését, hogy minél több bőrt “nyúzzanak le” a vizsgázókról, feladtuk a magyar rendszerben való tengeri oktatást és a sokkal kisebb járulékos költségekkel járó horvát rendszert választottuk. Nem bántuk meg, sokkal több vendégünk van, mint a horror árú magyar rendszerben, és azt hiszem, vendégeink is örömmel hajóznak egy gyorsabb és egyszerűbb tanfolyam elvégzése után. Arról nem is beszélve, hogy a horvát valódi tengerész  vizsgáztatók hozzáállása is teljesen más, mint az NKH szigorú és frusztrált íróasztal mögötti kapitányaié…

Kell-e rádiós képesítést szereznem külön?

A rádiós képesítést (Radio Operator Certificate, ROC vizsga) a horvát képesítéssel rendelkezőktől nem kérik Horvátországban a hajóbérléskor, mivel a skipper B és skipper C vizsgának része a rádiózás is. Mi a tanfolyamunkon megtanítjuk a hajózási rádió kezelését, illetve a hajón is van DSC VHF rádió, tehát kiemelt témakörként kezeljük, a tanfolyam szerves részeként, és nem külön díjért.

Csábít a tengeri hajózás, de nem vagyok jó úszó és azt sem tudom, képes leszek-e biztonságosan visszahozni a rám bízott családtagokat/barátokat, ha majd én leszek a kapitány. Mi a helyzet a biztonsággal, nagyon veszélyes a tenger?

Az oktatáson maximálisan biztonságban leszel, mivel védett vizeken gyakorlunk és mentőmellényt is használunk. A tenger veszélyes is tud lenni, de ha odafigyelünk az időjárás előrejelzésre (ami nagyon pontos, legalábbis 6-12 órás távlatban, ami partot érni elegendő) és birtokában vagyunk az alapvető hajós ismereteknek, akkor nem lehet baj. Ne feledjük, a legfontosabb kapitányi tudás annak ismerete, hogy milyen időben szabad az éppen aktuális tudással kihajózni, és ha durva idő van, akkor tudni kell határozott nemet mondani. Ez a legnehezebb, de enélkül senki sem lehet kapitány, akármilyen szép sapka is van a fején.

Hogy tudok eljutni a tanfolyamra, szerveztek utazást?

Nem, mi hajóvezetői tanfolyamot szervezünk, nem távolsági utazást. Ha igény van rá, egyetlen kör e-mailt írunk a tanfolyami társaknak, hogy van-e szabad hely ill autó költségmegosztásos utazásra (címeket adatvédelmi okokból még tanfolyamtársaknak sem adunk meg ismeretlenül és kéretlenül). Az időnk viszont eléggé beosztott, egy e-mailnél ezzel többet nem szeretnénk foglalkozni.

Hol váltsak pénzt, itthon, vagy majd ott?

Legalább 1000 kuna legyen nálad a kezdésnél, mert 875 kuna vizsgadíjra rögtön a tanfolyam elején szükséged lesz. Amúgy Zadarban sok helyen használnak bankkártyát (éttermek is) de eurót is elfogadnak. Akárcsak az autópályakapuknál.

Hol lehet étkezni a tanfolyam ideje alatt?

A szállodában bőséges reggelit is kapunk, túlzás nélkül ötcsillagosnak nevezhető. Mivel a tengeri tanfolyam egyben nyaralás is, javasoljuk kipróbálni a kiváló tengeri ételeket, amire ebédszünetben és este lesz idő! A szállodának is remek az étterme, de egész Zadar a vendéglátásról szól, hatalmas a kínálat, minden kategóriában.

Hol tudok hajót bérelni a tanfolyam után?

A linkek között számos hajóbérlési lehetőséget soroltunk fel, a legjobb a www.albatros-yachting.com  cég, érdemes mielőbb önállóan is hajózni!