Hogyan béreljünk hajót?

A tengeri jogosítvány megszerzése után a rutingyűjtés érdekében érdemes részt venni tengeri manővertréningen, aztán a továbblépés módja az, ha az ember önállóan hajózik. Az első hajóbérlés előtt az ember tele van kérdésekkel: Hol béreljem? Milyen típust válasszak? Merre menjünk majd? Vajon meg tudom csinálni egyedül, biztonságban leszünk? Nézzük a válaszokat ezekre a kérdésekre!

Hajóbérlés

A megbízható chartercég kiválasztása a legfontosabb. De a reklámokban mindenki szépet és jót ígér, honnan tudjam, ki a megbízható? Tanfolyamainkon azt szoktam mondani, hogy a legjobb, ha megbízható hajós ismerősünk ajánl kipróbált céget, ahol nem lesz kérdés, hogy jól felszerelt-e a hajó, vagy hogy a bérlés végén visszakapom-e a kauciót. Jegyezzük meg jól: “a jó chartercégnél a hajó átvétele (check in) lassú, alapos, részletekbe menő, ámde a hajó visszaadása (check out) gyors és nagyvonalú!”

Hajótípus

A ‘kulcskifejezés” az évjárat és a kabinszám legyen. Döntsük el, hányan fogunk hajózni, osszuk el kettővel és máris megvan a kabinszám. Vagyis ha nyolcan megyünk, 4 kabinos hajó fog kelleni. A szalonban/konyhában ne aludjon senki, még spórolás miatt sem! A charterhajók általában 1-14 év közötti típusok lesznek:

  1. az 1-3 éves korú hajók a “prestige” kategória, drágábbak
  2. a 3-6 éves korú hajók a “classic” besorolásúak, közepes árral
  3. a 6 évnél idősebb hajók az “economy” besorolást kapják. Nem kell magyarázni, miért! Nem kell félni tőlük, lehetnek jók az economy hajók, ha a chartercég rendbentartja és rendszeresen szervizeli.

Merre menjünk hajózni

Kezdő kapitányoknak az Adriát javaslom, annak is a középső régióját, Zadar-Sukosan-Biograd indulási kikötőkkel. Rengeteg szép útvonal és felfedeznivaló található erre (Kornatok, Krka-folyó és vízesés, Dugi Otok, stb.) és a tenger itt a legvédettebb, mindenfelé szigetek csökkentik az időnként nagyobb tengeri hullámzást. Ha már van rutin, jöhet a déli Adria, majd az Isztria, át Velencébe, később pedig Szardínia, Korzika, Görögország, telente pedig a Karib-tenger. Lesz miről ábrándozni!

Meg tudom csinálni egyedül, biztonságban leszünk?

A vizsgán kért tudásanyag elég ahhoz, hogy mérsékelt időjárási körülmények között megoldjunk dolgokat, de kevés lehet, ha bejön egy csúnyább idő.  Érdemes elvégezni egy igényes programú tengeri manővertréninget, ahol begyakorlod a kikötői manővereket, vitorlamanővereket, reffelést, horgonyzást, navigációt. Fontos, hogy a hajón legyen még egy ember, aki tud segíteni a kikötéseknél (képezzük ki vagy iskolázzuk be párunkat is). Szeretettel várunk Téged/Titeket is!

Top