Kikötés partfal mellé, oldallal

A másik fontos kikötői manőver az oldallal beállás. Ezt a manővert alkalmazzuk pl. tankolásnál, azaz a vízparti benzinkúthoz való odaállás során. Erre pedig mindenkinek szüksége lesz, hiszen a hajóbérlés végén a hajót teletankolva kell visszavinnünk a charterbázisra…

Íme a legfontosabb alapelvek oldallal kikötéshez:

1. alapelv: jobb vagy bal oldalunkkal álljunk a benzinkút partfala mellé? Válasz: válasszuk a hátrameneti kerékhatással ellentétes oldalt, hogy a tankolás végeztével könnyen indulhassunk majd el…Azaz ha balra könnyebben tolat a hajónk, álljunk jobb oldallal a partfal mellé, ugyanis a benzinkúttól tolatva érdemes távoznunk, úgy jóval kisebb eséllyel húzzuk meg a hajó oldalát, mintha előremenetben indulnánk el. Amúgy az egyik belvízi kisgéphajó vizsgamanőver is pont az oldallal kikötés, motorcsónakkal végrehajtva…

2. alapelv: közelítsünk kb. 30o-os szögben! Ennél nagyobb szög esetén kötéllel kell “berángatni” a hajót párhuzamos állásba, (vagy akár a szél ki is nyomhatja a farát) kisebb szög esetén pedig nagy az oldallal ütközés ill. a hajó oldala végigkarcolásának  veszélye.

3. alapelv: a csapatmunka ismét: a puffereket rakjuk ki (jó alacsonyra leengedve), egy ember kötéllel a hajó orrába, egy ember kötéllel a hajó végébe, egy ember pedig az oldalmerevítőknél kapaszkodik, és amint a hajó a partfal mellé érkezik, kilép a partra a köteleket kikötni. Figyelem: nehogy előbb ugorjon, a part és a hajó közé eshet, várja meg, amíg a hajó beáll párhuzamosba! A kormányos hátrameneti gázfröccsel állítsa meg a hajót, majd a motort kapcsolja ki.

Top